ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سخن روز
پیامبر اکرم(ص):
آنکه ساعتی خواری فراگرفتن علم را تحمّل نکند، برای همیشه در خواری نادانی خواهد ماند.
ُ بحار الانوار، ج ۱، ص ۷۷
عبدالهادی فقهیزاده: همه در مقابل معنای قرآن مسئول هستیم
همه علوم قرآنی درصدد خدمتگزاری به آستان مقدس قرآن و شناخت آن هستند. ما نیز موظف به ادای خدمت به آستان مقدس قرآن هستیم، چراکه قرآن، سامانبخش همه پریشانیها و دشواریها در میان انسان دیروز، امروز و فرداست. همه در مقابل معنای قرآن مسئول هستیم. چه شایستهتر اینکه علوم آلی و اصالی را در خدمت به یکدیگر و با هم به کار گیریم و در شریان فرهنگ دینی در برخورد با جامعه استفاده کنیم.
معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره تلاوت مجلسی «فجر تلاوت»/ ایکنا
راهکاری برای کمک به ادامه حیات نشر
محمدعلی بهمنی
شاعر
این روزها شاهد برپایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهعنوان راهکاری برای برقرار ماندن صنعت نشرمان هستیم؛ بویژه که شیوع بیماری کرونا طی یک سال اخیر حیات صنعت نشر را با مشکلاتی جدی روبهرو کرده است.
در چنین شرایطی که شاهد کاهش فعالیتهای این بخش از صنعت و از سویی فرهنگمان هستیم بهرهمندی از فضای مجازی بهمنظور بازگشت بخشی از سرمایه ناشران و کمک به روشن ماندن چراغ نشرمان اتفاق بسیار خوبی است. خود من تا حدی که در توان داشتهام در راستای اطلاعرسانی درخصوص برگزاری این نمایشگاه تلاش کردهام و حتی در صفحه شخصیام هم در این باره نوشته و از مردم درخواست کردهام که حمایت از نشر و فعالان آن را در روزگار سخت امروزمان فراموش نکنند. البته نفع برپایی این نمایشگاه تنها نصیب ناشران و صاحبان آثار نمیشود، حتی مردم و جامعه کتابخوان هم از نتیجهاش بهرهمند خواهند شد. طی سالهای گذشته که بیماری کرونا گریبانمان را نگرفته بود هرساله شاهد برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بودیم؛ اتفاقی که شرایطی برای دسترسی عموم علاقهمندان به تازههای نشر کشورمان را فراهم میکرد.
متأسفانه محدودیتهای برآمده از شیوع بیماری کرونا منجر به لغو برپایی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سال جاری شد، هرچند که تصمیم گریزناپذیری بود و تعطیلی دیگر رویدادهای بینالمللی صنعت نشر در سایر نقاط جهان را هم به دنبال داشت. با اینحال این اتفاق افزون بر وارد آمدن زیان مالی قابل توجه به نشرمان، دسترسی مردم به تازههای نشر را قدری سخت کرد.
حالا با شرایطی که در برپایی شکل مجازی این نمایشگاه فراهم شده خوشبختانه عموم علاقهمندان از جایجای کشورمان میتوانند از طریق ارسال پستی به کتابهای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
از این بابت میتوان قدری امیدوار بود که لغو برپایی نمایشگاه مذکور منجر به قطع ارتباط میان تولیدکنندگان کتاب با مخاطبان آن نشده است.
از جمله نکات قابل توجه در شکل مجازی این نمایشگاه، بینیازی علاقهمندان ساکن دیگر شهرها از مراجعه به تهران برای خرید کتابهای موردنظر آنان است؛ بویژه که بخش عمدهای از دفاتر نشر ما در پایتخت متمرکز شدهاند و از طرفی سیستم توزیع چندان کارآمدی هم نداریم.
از همین رو امیدوارم مجریان برگزاری این نمایشگاه با تجربه بهدستآمده از دوره نخست، برای برطرف کردن کاستیهای آن استفاده کرده و طی سالهای آینده هم شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی بهعنوان مکملی در برپایی شکل فیزیکی همیشگی آن باشیم. از این طریق میتوان امیدوار شد آنهایی که طی 10 روز برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران امکان سفر به پایتخت را ندارند حداقل از طریق نمایشگاه مجازی به کتابهای مورد نظر خود دسترسی پیدا خواهند کرد. مسألهای که نباید فراموش کرد ضرورت قدری صبوری به خرج دادن در مواجهه با کاستیهای نمایشگاه مجازی کتاب فعلی، هم از سوی مردم و هم ناشران است. به هر حال نمیتوان شرایط سخت و پیچیدهای را که در آن قرار گرفتهایم نادیده گرفت و توقع برپایی رویداد بینقصی را داشت، هرچند که این گفتهام به معنای نادیده گرفتن مسئولیت متولیان در برطرف کردن مشکلات نیست. در این بین خواستهای هم از مسئولان و همه دستاندرکاران فرهنگی- اقتصادی دارم؛ اینکه بدانند نشر، بخش مهمی از فرهنگ این مرز و بوم را تشکیل میدهد و بیش از پیش برای حفظ و کمک به اعتلای آن بکوشند. بهعنوان فردی که سالهاست در عرصه نشر و حتی موسیقی فعالیت جدی داشته میدانم که موانع و مشکلات پیش روی برنامهریزان هم کم نیستند؛ با این حال صنعت نشرمان به حمایتهایی بیش از این نیاز دارد. ای کاش مسئولان تصور نکنند که با برگزاری این نمایشگاه شرایط به روال قبل بازمیگردد. این روزها برای روشن نگاه داشتن نشرمان به همراهی همه مردم و مسئولان نیاز است؛ هرچند که میدانم جامعه کتابخوان، حتی بهرغم مواجهه با این شرایط سخت اقتصادی هم برای کتاب جایگاه جدی قائل هستند و تا جایی که شرایط مالی آنان اجازه بدهد، خود و خانوادهشان را از خرید آن محروم نخواهند کرد.
شاعر
این روزها شاهد برپایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهعنوان راهکاری برای برقرار ماندن صنعت نشرمان هستیم؛ بویژه که شیوع بیماری کرونا طی یک سال اخیر حیات صنعت نشر را با مشکلاتی جدی روبهرو کرده است.
در چنین شرایطی که شاهد کاهش فعالیتهای این بخش از صنعت و از سویی فرهنگمان هستیم بهرهمندی از فضای مجازی بهمنظور بازگشت بخشی از سرمایه ناشران و کمک به روشن ماندن چراغ نشرمان اتفاق بسیار خوبی است. خود من تا حدی که در توان داشتهام در راستای اطلاعرسانی درخصوص برگزاری این نمایشگاه تلاش کردهام و حتی در صفحه شخصیام هم در این باره نوشته و از مردم درخواست کردهام که حمایت از نشر و فعالان آن را در روزگار سخت امروزمان فراموش نکنند. البته نفع برپایی این نمایشگاه تنها نصیب ناشران و صاحبان آثار نمیشود، حتی مردم و جامعه کتابخوان هم از نتیجهاش بهرهمند خواهند شد. طی سالهای گذشته که بیماری کرونا گریبانمان را نگرفته بود هرساله شاهد برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران بودیم؛ اتفاقی که شرایطی برای دسترسی عموم علاقهمندان به تازههای نشر کشورمان را فراهم میکرد.
متأسفانه محدودیتهای برآمده از شیوع بیماری کرونا منجر به لغو برپایی نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سال جاری شد، هرچند که تصمیم گریزناپذیری بود و تعطیلی دیگر رویدادهای بینالمللی صنعت نشر در سایر نقاط جهان را هم به دنبال داشت. با اینحال این اتفاق افزون بر وارد آمدن زیان مالی قابل توجه به نشرمان، دسترسی مردم به تازههای نشر را قدری سخت کرد.
حالا با شرایطی که در برپایی شکل مجازی این نمایشگاه فراهم شده خوشبختانه عموم علاقهمندان از جایجای کشورمان میتوانند از طریق ارسال پستی به کتابهای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند.
از این بابت میتوان قدری امیدوار بود که لغو برپایی نمایشگاه مذکور منجر به قطع ارتباط میان تولیدکنندگان کتاب با مخاطبان آن نشده است.
از جمله نکات قابل توجه در شکل مجازی این نمایشگاه، بینیازی علاقهمندان ساکن دیگر شهرها از مراجعه به تهران برای خرید کتابهای موردنظر آنان است؛ بویژه که بخش عمدهای از دفاتر نشر ما در پایتخت متمرکز شدهاند و از طرفی سیستم توزیع چندان کارآمدی هم نداریم.
از همین رو امیدوارم مجریان برگزاری این نمایشگاه با تجربه بهدستآمده از دوره نخست، برای برطرف کردن کاستیهای آن استفاده کرده و طی سالهای آینده هم شاهد برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی بهعنوان مکملی در برپایی شکل فیزیکی همیشگی آن باشیم. از این طریق میتوان امیدوار شد آنهایی که طی 10 روز برگزاری نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران امکان سفر به پایتخت را ندارند حداقل از طریق نمایشگاه مجازی به کتابهای مورد نظر خود دسترسی پیدا خواهند کرد. مسألهای که نباید فراموش کرد ضرورت قدری صبوری به خرج دادن در مواجهه با کاستیهای نمایشگاه مجازی کتاب فعلی، هم از سوی مردم و هم ناشران است. به هر حال نمیتوان شرایط سخت و پیچیدهای را که در آن قرار گرفتهایم نادیده گرفت و توقع برپایی رویداد بینقصی را داشت، هرچند که این گفتهام به معنای نادیده گرفتن مسئولیت متولیان در برطرف کردن مشکلات نیست. در این بین خواستهای هم از مسئولان و همه دستاندرکاران فرهنگی- اقتصادی دارم؛ اینکه بدانند نشر، بخش مهمی از فرهنگ این مرز و بوم را تشکیل میدهد و بیش از پیش برای حفظ و کمک به اعتلای آن بکوشند. بهعنوان فردی که سالهاست در عرصه نشر و حتی موسیقی فعالیت جدی داشته میدانم که موانع و مشکلات پیش روی برنامهریزان هم کم نیستند؛ با این حال صنعت نشرمان به حمایتهایی بیش از این نیاز دارد. ای کاش مسئولان تصور نکنند که با برگزاری این نمایشگاه شرایط به روال قبل بازمیگردد. این روزها برای روشن نگاه داشتن نشرمان به همراهی همه مردم و مسئولان نیاز است؛ هرچند که میدانم جامعه کتابخوان، حتی بهرغم مواجهه با این شرایط سخت اقتصادی هم برای کتاب جایگاه جدی قائل هستند و تا جایی که شرایط مالی آنان اجازه بدهد، خود و خانوادهشان را از خرید آن محروم نخواهند کرد.
شهروند مجـــازی
یگانه خدامی
#مهرداد_میناوند
ابتلای مهرداد میناوند و علی انصاریان به بیماری کرونا یکی از خبرهای این روزها بود که بازتاب زیادی پیدا کرد. بخصوص بهدلیل اینکه مهرداد میناوند شرایط مناسبی ندارد. در کنار آرزو برای سلامتی او و انصاریان و گاهی کریخوانی طرفداران پرسپولیس و استقلال، نحوه رسیدگی به میناوند در شبکههای اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و البته خیلیها هم از رعایت نشدن پروتکلهای بهداشتی در برنامهای که میناوند و انصاریان در آن حضور داشتند، مینوشتند: «یک اپلیکیشن میناوند و انصاریان را برای شهرآورد کنار هم قرار میدهد. حالا یکی بهخاطر کووید۱۹ در حال احتضار است و دیگری حال بهتری ندارد.۱- آیا قبل از آن برنامه از این دو تست کرونا گرفته شده؟ ۲- چرا هر دو اینقدر دیر به پزشک مراجعه کردند؟ ۳- کی میفهمیم مرگ فقط برای همسایه نیست؟»، «پاشو مرد بزرگ ما همچنان منتظریم بیایی برای ما طرفداران استقلال کری بخونی»، «خاله ۵۰ ساله من، ۵۰ روز پیش با همین شرایط آقای میناوند در عرض یک روز وقتی اکسیژن رسید به 50، فوت کرد»، «دو روزه میخوام برای میناوند و علی انصاریان چیزی بنویسم ولی دستم به نوشتن نرفت.روزی ۷۰، ۸۰ نفر فوت میکنن و فرقشون و مظلومیت شون اینهمه دیده و شنیده نمیشه. کاش خدا کاری کنه برای وضعیت فعلی دنیا. من واقعاً نگران کسایی هستم که دوستشون دارم... چه نزدیکانم و چه میناوندها و انصاریانها»، «کنعانی زادگان دقایقی قبل با حضور در بیمارستان لاله از مهرداد میناوند عیادت کرد. یا خدا. بابا مگه کرونایی عیادت داره؟»، «بیمار کرونایی عیادت نداره. چیه ملت برای خودنمایی همش بالا سر میناوند تو بیمارستانن»، «این آمپولهایی را که برای سلبریتیها یا فوتبالیستهای کرونایی پیدا میکنن یا پاکسازی ریه که انجام میدن براشون، چون سرشناسن و رسانهای میشه ابتلاشون، چیه و چرا برای مردم عادی انجام نمیدن که با درگیری ریه ۲۰ درصدی از دست نرن؟»، «میناوند خوب بشه، عکسش با بکهام رو استوری میکنه، مینویسه من بکهام رو شکست دادم، کرونا که چیزی نبود.»، «پزشک مهرداد میناوند هر لحظه و هر وقت که ببینید در حال مصاحبه با یه جا هست و درباره آخرین وضعیت ایشون داره توضیح میده، حتی با سایتها و پیجهای اینستاگرام پر فالوئر! چرا؟ اصلاً کی به بیمارانش میرسه؟»، «امیدوارم حال مهرداد میناوند و علی انصاریان خوب بشه. ولی جدی تو کرونا با علائم کرونا میری برنامه. بعدش هم دکتر بهت میگه برو آزمایش نمیری؟»
حمایت از سرباز
خبرگزاری نسیم آنلاین دیروز نوشت: «شنیدهها حاکی از آن است که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز گذشته به علت ممانعت سرباز راهور از ورود وی به خط ویژه اتوبوس، عصبانی شده و بهصورت این سرباز سیلی زده است.» این خبر در شبکههای اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفت و کاربران زیادی از این رفتار نماینده مجلس انتقاد کردند و خواهان بهبود شرایط سربازان شدند: «نماینده مجلس چطور دلت اومد امروز بزنی توی گوش سرباز وظیفه راهور؟ چون اجازه نداد وارد خط ویژه بشی؟ چون سرباز بود کتک خورد؟»، «وظیفه دفاع از حقوق سربازوظیفه با کیه؟ سیلی بهصورت سرباز رو چه نهادی توهین به خودش تلقی میکنه؟»، «آخرین سخنان شهید ستاری، ساعاتی قبل از شهادت، در سفارش تکریم مقام سرباز بوده. سرباز زینت کشور است، هر کس با سرباز درست برخورد نمیکند، شأنی ندارد.»، «هنوز جای کتکهای سرباز بابلی درد میکنه که سرباز تهرانی هم سیلی خورد، بهدلیل ممانعت از عبور آقای نماینده از خط ویژه اتوبوس.»، «نماینده مجلسی در دوره نهم زد تو گوش یک بخشدار، با وجود شکایت قضایی راه به جایی نبرد، حالا اما یکی دیگر از نمایندگان مجلس سرباز راهور را بهعلت ممانعت از استفاده ازخط ویژه با سیلی نوازش کرده؟! اگر این آقایان مجلسی خود را تافته جدابافته ندانند، مشکل ترافیک حل میشود»، «اگر نظام وظیفه نگاه انسانی نسبت به سرباز وظیفه داشته باشد، باید مدافع حقوق نیروی خود باشد.»، «نگاه به سرباز وظیفه همین است. ضعیفترین قشر. در این بلبشو این مجلس میخواهد شکل فعلی سربازی را اصلاح کند.»، «راسته که یک نماینده مجلس به خودش جرأت داده بزنه تو گوش یک سرباز؟ دوستانی که به اسم انقلابی رفتهاند توی مجلس کجان؟ کسی نمیخواد قضیه را پیگیری کنه؟ اگر واقعیت داره کمترین مطالبه باید عذرخواهی رسمی و استعفای ایشون از نمایندگی باشه»، «اون سرباز بیچاره ماهی ۳۰۰,۴۰۰ تومن میگیره آخر هم هر کس از راه میرسه بلایی سرش میاره آخر هم مجبور به عذرخواهی میشه»، «عیب نداره سربازها هم خدایی دارند آقای مسئول، مواظب باش خدا جواب سیلی را که زدی بهت نده.»
به شادمانی انتشار دفتر شعر «کرانه پیدا» اثر تازه محمود نائل
آن صدای رمیده در خویش
ارمغان بهداروند
شاعر
محمود نائل از شاعران محجوب خوزستان است. آنقدر که اگر قرار باشد پای شعر چند دهه اخیر خوزستان را امضا بزنند حتماً یکی از این امضاها او خواهد بود؛ با این همه او چندان که باید شناسا نیست و نسل امروز شعر خوزستان، از محبت و موهبت شعر محمود نائل برخوردار نیست. محمود، معلّم بوده است؛ شاید از همین معلّمی است که شعر او برساختهای از عاطفه عمیق و کارکردی حکمیانه است. او شاعری است که درک و دریافتهایش را در خلال تصویرهای شاعرانه و شیوهها و شگردهای شخصی شده به مخاطب ارجاع میدهد و عموماً انسان شعر نائل، انسان رمیده از معاصرتی است که جز تنهایی و ترس و افسردگی، میراثی نداشته است. انسان مهجور و مغموم شعر نائل، شبیه همه خوزستانیهایی است که جنگ را زیستهاند و مصیبتهایش را چشیدهاند؛ شمایلی پریشان که در هیچ کدام از شعرهای او کتمان نشده است: با افسردگیهایم/ مرا دریاب/ با تلخی پلکهایی مات/ بر پلکان نیلوفر/ که ستاره ستمی ابدیست/ بر اشتیاق پرنده.../ مرا با چشمهایم دریاب/ غریبانی که هر کلبه را/ شبی بیشتر نمیمانند/ با پریشانیم مرا دریاب/ انسان/ سیاره آبی دلتنگیست/ بر مدار گندم و تیغ/ و شبنمی که بر برگ مینشیند/ حکیمی/ که در غفلت تو بلور میشود. «کرانه پیدا» تازهترین دفتر شعر محمود نائل است که به همت نشر خوزان منتشر شده است؛ مجموعهای که از پس «ماه خسته» و «نهیب سنگ» حتماً میتواند مخاطبان محمود را به جان و جهان تازه او پیوند بزند. در «کرانه پیدا» دقت به زندگی و روزمرگیهای انسان و خلق فضاهای فکری تأملپذیر در کنار وجوه استعاری زبان و رویکردهای تئوریک ادبیات اتفاق میافتد و سیر تحول شعر او حرکت ملایم به سمت شخصیتر شدن فضاهای غالب ذهنی و لحنورزیهای شبهگفتاری است. سادگی این شعرها به گونهای است که هم به اقناع شاعر میانجامد و هم افسونوار، مخاطب را در حجمی از احساس و اندیشه غرق میکند. آن چه که از آن میتوان به صداقت شاعر یاد کرد در شعر نائل به وضوح پیداست. شعر او هم چون رودخانهای زلال اما عمیق است که لایههای معنایی هم چون سنگهای نشسته در بستر رودخانه نزدیک به نظر میآیند وُ دورند. نائل با تکیه بر ریتم طبیعی گفتار و اندوختههای خویش در تجربیات جریان شعر ناب، شعری بر جای گذاشته است که به بنیه ادبی شعر امروز خاصه شعر خوزستان افزوده است. با انتخاب شعری از این دفتر، «کرانه پیدا» را به علاقهمندان شعر پبشنهاد میکنم:
با تو تازیانه خوردهام/ بیتو تازیانه خوردهام/ از تو/ تازیانه خوردهام/ نان/ ای شقاوت بیپایان/ ای آنهمه صمیمی/ به خوابها/ و اینهمه گریزپای/ به بیداری/ ای همیشه آتشفشان آشوبهای تنهایی/ غیابت/ نهایت رسوایی/ من/ بیقرارِ/ لحظههای وصل تو/ هرگز نبودهام/ اما/ بگذار فریاد برآورم/ چه باک/ که بیتو این کلام نیز/ هرگز نبوده است.
شاعر
محمود نائل از شاعران محجوب خوزستان است. آنقدر که اگر قرار باشد پای شعر چند دهه اخیر خوزستان را امضا بزنند حتماً یکی از این امضاها او خواهد بود؛ با این همه او چندان که باید شناسا نیست و نسل امروز شعر خوزستان، از محبت و موهبت شعر محمود نائل برخوردار نیست. محمود، معلّم بوده است؛ شاید از همین معلّمی است که شعر او برساختهای از عاطفه عمیق و کارکردی حکمیانه است. او شاعری است که درک و دریافتهایش را در خلال تصویرهای شاعرانه و شیوهها و شگردهای شخصی شده به مخاطب ارجاع میدهد و عموماً انسان شعر نائل، انسان رمیده از معاصرتی است که جز تنهایی و ترس و افسردگی، میراثی نداشته است. انسان مهجور و مغموم شعر نائل، شبیه همه خوزستانیهایی است که جنگ را زیستهاند و مصیبتهایش را چشیدهاند؛ شمایلی پریشان که در هیچ کدام از شعرهای او کتمان نشده است: با افسردگیهایم/ مرا دریاب/ با تلخی پلکهایی مات/ بر پلکان نیلوفر/ که ستاره ستمی ابدیست/ بر اشتیاق پرنده.../ مرا با چشمهایم دریاب/ غریبانی که هر کلبه را/ شبی بیشتر نمیمانند/ با پریشانیم مرا دریاب/ انسان/ سیاره آبی دلتنگیست/ بر مدار گندم و تیغ/ و شبنمی که بر برگ مینشیند/ حکیمی/ که در غفلت تو بلور میشود. «کرانه پیدا» تازهترین دفتر شعر محمود نائل است که به همت نشر خوزان منتشر شده است؛ مجموعهای که از پس «ماه خسته» و «نهیب سنگ» حتماً میتواند مخاطبان محمود را به جان و جهان تازه او پیوند بزند. در «کرانه پیدا» دقت به زندگی و روزمرگیهای انسان و خلق فضاهای فکری تأملپذیر در کنار وجوه استعاری زبان و رویکردهای تئوریک ادبیات اتفاق میافتد و سیر تحول شعر او حرکت ملایم به سمت شخصیتر شدن فضاهای غالب ذهنی و لحنورزیهای شبهگفتاری است. سادگی این شعرها به گونهای است که هم به اقناع شاعر میانجامد و هم افسونوار، مخاطب را در حجمی از احساس و اندیشه غرق میکند. آن چه که از آن میتوان به صداقت شاعر یاد کرد در شعر نائل به وضوح پیداست. شعر او هم چون رودخانهای زلال اما عمیق است که لایههای معنایی هم چون سنگهای نشسته در بستر رودخانه نزدیک به نظر میآیند وُ دورند. نائل با تکیه بر ریتم طبیعی گفتار و اندوختههای خویش در تجربیات جریان شعر ناب، شعری بر جای گذاشته است که به بنیه ادبی شعر امروز خاصه شعر خوزستان افزوده است. با انتخاب شعری از این دفتر، «کرانه پیدا» را به علاقهمندان شعر پبشنهاد میکنم:
با تو تازیانه خوردهام/ بیتو تازیانه خوردهام/ از تو/ تازیانه خوردهام/ نان/ ای شقاوت بیپایان/ ای آنهمه صمیمی/ به خوابها/ و اینهمه گریزپای/ به بیداری/ ای همیشه آتشفشان آشوبهای تنهایی/ غیابت/ نهایت رسوایی/ من/ بیقرارِ/ لحظههای وصل تو/ هرگز نبودهام/ اما/ بگذار فریاد برآورم/ چه باک/ که بیتو این کلام نیز/ هرگز نبوده است.
روایتی داستانی از دو جنگ موازی
اکبر صحرایی
نویسنده
این روزها، طی برپایی نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بهترین فرصت است برای جلبتوجه کتابدوستان به آثاری که در حوزه دفاع مقدس نوشته شدهاند؛ آثاری که در میان آنها مجموعه داستانها و رمانهای خوبی دیده میشود اما کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند و صحبت چندانی درباره آنها نمیشود. با تکیه بر چنین نگاهی رمان «رُنج» را اثری خواندنی میدانم که از سوی «محمد محمودی نورآبادی» در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. محمودی در این رمان به سراغ جنگ، از دریچه نگاه اقوام لر و سیاهچادرها رفته است؛ او به این مضمون پرداخته که اتحاد برآمده از جنگ تحمیلی در میان اقوام، که البته تنها به هموطنان لر محدود نمیشود، چطور منجر به تلطیف و حذف برخی تعصبات قومی میشود. موضوع رمان «رُنج» روایتی است از همزمانی دو جنگ. یکی جنگ طایفهای و دیگری هشت سال جنگی که عراق بر سرزمین ما تحمیل کرد. محمودی که خودش هم لر، منتها بزرگشده شهر است، آشنایی خوبی با فرهنگ اقوام دارد و از این بابت توانسته تصاویر واقعی و از سویی همراه با جزئیات کاملی پیش روی مخاطب بگذارد. اما اجازه بدهید اشاره مختصری هم به داستان این رمان شود؛ ماجرا از قتلی شروع میشود که یکی از شخصیتهای اصلی «رُنج» سبب میشود. اتفاقی که برای ختم درگیریهای بعدی بهرسم «خون بَس» میانجامد، خواهر جوان قاتل به همسری پسر مقتول درمیآید. با این حال هنوز شرایط آرام نشده، قاتل از ترس جانش به میدان جنگ پناه میبرد و پسر مقتول هم که هنوز کینهاش را به دل دارد به دنبال او عازم خط مقدم میشود. مخاطب در این رمان همپا با اتفاقات و شرایطی که برای شخصیتهای اصلی رخ میدهد میبیند که چطور وقوع جنگ تحمیلی بهرغم همه تبعاتی که به دنبال داشته همدلی بیشتر میان مردم و اقوام مختلف ایرانی را رقم زد. اما خواندن این رمان را تنها از منظر مضمون توصیه نمیکنم چراکه محمودی از جهت ساختاری هم اثری قابل تأمل خلق کرده، آنچنان که میتواند بهعنوان اثری خوب مورد توجه نویسندگان جوان نیز قرار بگیرد.
رُنج
نویسنده: محمد محمودی نورآبادی
انتشارات: کتابستان معرفت
به نام تاریخ
5 بهمن
311 روز از سال 99 گذشته است و در روزهای پایانی این سال سخت مروری میکنیم بر زندگی و آثار چهرههای فرهنگی و هنری ایران و جهان که تولد یا درگذشتشان در برگه تقویم امروز ثبت شده است.
تولدها
فرهاد هراتی: آهنگساز و رهبر گروه کر سال 1348 در چنین روزی به دنیا آمد. فرهاد هراتی در رشته آهنگسازی تحصیل کرد و پس از آن تدریس آهنگسازی و نواختن پیانو را آغاز کرد. سال 1375 اولین گروه کر مستقل غیردولتی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی را با نام «گروه کر نامیرا» تأسیس کرد که در هجدهمین جشنواره موسیقی فجر به عنوان گروه برتر انتخاب شد. هراتی در این سالها علاوهبر فعالیت در این گروه آلبومهایی مانند «حد صفر»، «خورشید اقیانوس آرام»، «خلوت خاکستری»، «بانوی سایهها» و «فصل سکوت» را منتشر کرده است.
شارون تیت: بازیگر امریکایی سال 1943 متولد شد. شارون تیت ابتدا به عنوان مدل فعالیت میکرد و سال 1961 با بازی در فیلم «باراباس» در کنار آنتونی کویین وارد سینما شد. «ماجراهای یک مرد جوان همینگوی»، «مستر اد»، «امریکایی شدن امیلی»، «مرغ دریایی»، «چشم شیطان»، «موج درست نکن» و «خون آشام کشان نترس» دیگر فیلمهایی بودند که با بازی تیت ساخته شدند و با فیلم «دره عروسکها» در سال 1967 به شهرت رسید. اما شهرت تیت بیشتر به دلیل درگذشتش است. سال 1969 تیت که همسر رومن پولانسکی شده و باردار بود با هجوم اعضای گروه چارلز منسون به خانهشان کشته شد.
ارنست هوفمان: آهنگساز و نویسنده آلمانی و یکی از برترین چهرههای رمانتیسم در ادبیات آلمان سال 1776 به دنیا آمد. ارنست هوفمان از کودکی علاقه زیادی به موسیقی و نقاشی داشت و در این زمینه هم پیشرفت کرد و رهبر ارکستر شد. پس از سالها فعالیت در زمینه موسیقی و نقاشی، داستان نویسی را دنبال کرد و با نوشتن داستانهایی مانند «گلدان زرین»، «اکسیر شیطان»، «فندقشکن» و «شاه موشها» مطرح شد. داستانهای او به دلیل سبک خیال انگیز و سرشار از طنز شهرت دارند. هوفمان سال 1822 درگذشت.
سالروز تولد مارتین لینگز نویسنده انگلیسی، فارینلی خواننده ایتالیایی، رابرت مادرول نقاش امریکایی، ارنست بورگناین بازیگر امریکایی، نیل دایمند خواننده و گیتاریست امریکایی، آرون نویل خواننده امریکایی، دیوید میلز نویسنده امریکایی، بث هارت خواننده و شاعر امریکایی، سیروس عدی شاعر، احمد غلامی داستاننویس و محمد وجدانی شاعر و نقاش هم امروز است.
درگذشتها
محمد همایون: مؤسس حسینیه ارشاد سال 1356 در چنین روزی درگذشت. محمد همایون متولد 1273 بود و به عنوان مردی نیکوکار شهرت داشت که مدارس و مساجدی برای مردم ساخت. او سال 1346 با همکاری ناصر میناچی و عبدالحسین علی آبادی حسینیه ارشاد را در باغی در جاده قدیم شمیران ساخت و خودش هم یکی از اعضای هیأت امنای آن شد و همراه آیتالله مطهری و ناصر میناچی برای ثبت آن تلاش کرد. هدف تأسیس حسینیه ارشاد ایجاد یک مرکز مذهبی و فرهنگی برای مردم فرهیخته و روشنفکر بود.
تئو آنجلوپولوس: کارگردان مشهور یونانی سال 2012 در چنین روزی درگذشت. تئو آنجلوپولوس متولد 1935 بود و هنر و ادبیات و پس از آن رشته سینما را در فرانسه خواند. پس از بازگشت به کشورش یونان به عنوان روزنامهنگار و منتقد مشغول به کار شد و نخستین فیلمش را سال 1967 ساخت و در دهه 70 میلادی بیشتر فیلمهایی درباره یونان مدرن کارگردانی کرد. «بازسازی»، «روزهای 36»، «بازیگران سیار»، «شکارچیان»، «اسکندر کبیر»، «سفر به سیترا» و «زنبوردار» از فیلمهای اوست و پس از آن با فیلم «گام معلق لک لک» که در سال 1991 ساخته شد به شهرت رسید و نامزد دریافت جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن فرانسه شد. «نگاه خیره اولیس»، «لومیر و شرکا»، «ابدیت و یک روز»، «چشم اندازی در مه»، «علفزار گریان»، «هرکس سینمای خودش»، «غبار زمان» و «دریایی دیگر» فیلمهای بعدی تئو آنجلوپولوس بودند. او برای «سفر به سیترا» نخل طلای بهترین فیلمنامه را از جشنواره فیلم کن فرانسه گرفت و برای «چشماندازی در مه» برنده جوایز جشنوارههای ونیز و برلین شد.
ناصر میناچی مدیر حسینیه ارشاد، جرج کیوکر کارگردان امریکایی و کریس پن بازیگر امریکایی هم در چنین روزی درگذشتند.
عکس نوشت
کتابفروشی زیرزمینی آندرگراوند در استرالیا یکی از خاصترین کتابفروشیهای جهان است چون در یک معدن قدیمی ساخته شده است. این کتابفروشی در شهر کوبر پدی قرار گرفته و در میان دیوارهای سنگی محل خوبی برای دوری از شلوغی دنیا و سپری کردن ساعتهایی در کنار کتابها است. کوبرپدی در واقع مسکن بسیاری از کارگران معدن اوپال استرالیاست ولی حالا با وجود این کتابفروشی تبدیل به محل بازدید جهانگردان شده است.
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
اخبار این صفحه
-
سخن روز
-
عبدالهادی فقهیزاده: همه در مقابل معنای قرآن مسئول هستیم
-
راهکاری برای کمک به ادامه حیات نشر
-
شهروند مجـــازی
-
آن صدای رمیده در خویش
-
روایتی داستانی از دو جنگ موازی
-
به نام تاریخ
-
عکس نوشت
اخبارایران آنلاین